Zone 30 zorgt voor verkeersveilige woonomgeving

03 Januari 2021

Zone 30 zorgt voor verkeersveilige woonomgeving

Vlaams parlementsleden Stijn Bex (Groen) en Annick Lambrecht (sp.a) lanceren een voorstel van decreet om van alle bebouwde kommen in Vlaanderen, een zone 30 te maken. Lokale besturen kunnen nog altijd de snelheid optrekken tot 50 km per uur indien de concrete situatie veilig is omdat er bijvoorbeeld een afgescheiden fietspad is. Zij nemen dit initiatief omdat de evolutie naar veiliger dorpskernen te traag verloopt.

En er zijn redenen genoeg om hier werk van te maken. 60% van alle dodelijke ongevallen met voetgangers in Vlaanderen gebeuren op plaatsen waar 50 km per uur de maximumsnelheid is, net als 42% van de fietsdoden1. Wetenschappelijk onderzoek2 toont aan dat het verlagen van de snelheidslimiet in de bebouwde kom het aantal verkeersdoden en -gewonden kan terugdringen met 22 tot 31%. Bij een aanrijding van een voetganger of fietser bij 50 km per uur, is er meer dan 5 keer meer kans op een dodelijke afloop dan wie bij 30 km per uur wordt aangereden.

Als dat geen goeie reden is. Daarnaast is het goed voor het milieu en er zijn ook voordelen voor de lokale handel. Om tijd te winnen hoef je de 50 km per uur niet aan te houden: bij een dorpskern van 2 km maakt die snelheidslimiet amper anderhalve minuut verschil uit.

Nu er meer gewandeld en gefietst wordt, komt dit voorstel heel gepast. Want zeg nu zelf: een verkeersveilige woonomgeving is toch een belangrijke prioriteit. We hopen dat het voorstel op heel wat steun kan rekenen, en dat er meer gemeentes, hun zone 30 uitbreiden. Dit is een evolutie waar wij voor Kuurne ook achterstaan.

 

 

 

 


1 Gegevens van het veiligheidsinstituut Vias
2 
Het Nederlandse Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV